Catering dietetycznydla wymagających

Pyszne i zdrowe śniadania - co jeść a czego unikać?

2020-12-01
Pyszne i zdrowe śniadania - co jeść a czego unikać?

Śniadanie to dla większości z nas najważniejszy posiłek dnia, i nie bez powodu. To właśnie ono daje nam pierwszy zastrzyk energii po obudzeniu. Ważne, by śniadanie zjeść w ciągu 1-2 godzin po wstaniu z łóżka – niezależnie czy nasz tryb życia zmusza nas do snu w ciągu dnia, czy też standardowo w nocy. Dlatego też warto pamiętać, że śniadanie nie musi oznaczać posiłku jedzonego rano, a po prostu potrawę spożywaną jako pierwszą po obudzeniu. W takim razie co warto jeść na śniadanie?

Numer 1 w śniadaniu – białko

Przede wszystkim w śniadaniu, niezależnie czy gotujesz samodzielnie, czy wybierasz catering dietetyczny, powinno znaleźć się źródło pełnowartościowego białka. To właśnie ten makroskładnik odpowiada za uczucie sytości po posiłku. Jednocześnie to on najbardziej podnosi tak zwaną termogenezę poposiłkową czyli jest najskuteczniejszy w zwiększaniu tempa metabolizmu po posiłku spośród wszystkich makroskładników – białka, tłuszczu i węglowodanów. Dlatego w śniadaniu warto zadbać o pojawienie się takich wysokobiałkowych produktów, jak na przykład jajka, nabiał, chude wędliny, mięsa, ryby czy strączki. Uwaga - jeśli wybierzesz na śniadanie warzywo z grupy strączkowych, to warto połączyć je z produktami zbożowymi lub orzechami – wówczas taki posiłek będzie w pełni zbilansowany pod kątem aminokwasów. 

Oczywiście fakt, że białko powinno znaleźć się w śniadaniu obowiązkowo, nie oznacza, że ten posiłek ma składać się niemal tylko i wyłącznie z tego makroskładnika. Warto dbać o to, by każde spożywane przez nas danie było różnorodne i składało się ze wszystkich składników odżywczych. Zatem do produktów bogatych w białko w śniadaniu dodaj odrobinę tłuszczu (w formie oleju, awokado czy orzechów, pestek i nasion), a także źródło węglowodanów – na przykład razowe pieczywo czy owoce.

Czego unikać w śniadaniu?

Z perspektywy dietetyka trudno o wymienienie produktów, których na śniadanie nie powinno się spożywać. Oczywiście mowa o wyborze spośród ogólnie uznawanych za zdrowe. Każdy człowiek ma inne gusta smakowe i dopóki będzie wybierał na śniadanie świeże, nieprzetworzone produkty, dopóty ten posiłek będzie korzystny dla zdrowia.

Oczywistym faktem powinno być to, że na pierwszy posiłek dnia nie warto wybierać produktów wysoko przetworzonych, fast foodów, słodyczy czy rafinowanych węglowodanów. Takie artykuły bardzo szybko podnoszą stężenie glukozy we krwi, ponieważ cechują się wysoką zawartością węglowodanów prostych. Jednocześnie z reguły zawierają bardzo mało białka, dlatego po ich zjedzeniu bardzo szybko odczujesz głód. A w śniadaniu chodzi też przecież o to, by na długie godziny zaspokoiło nasz apetyt.

Jeżeli nie wiesz, jak skomponować zdrowe śniadanie, to zainspiruj się menu przygotowywanym przez catering dietetyczny. O jadłospisy dba tam wyspecjalizowana kadra żywieniowców i kucharzy, zatem nie musisz się obawiać, że któryś posiłek (w tym ten pierwszy w ciągu dnia) nie będzie odpowiednio zbilansowany. Niewykluczone, że ta usługa na tyle Ci się spodoba, że powierzysz swoje odżywianie cateringowi na dużo dłużej!

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel