Catering dietetycznydla wymagających

Najczęstsze błędy żywieniowe

2020-10-12
Najczęstsze błędy żywienioweWielu z naszych znajomych często powtarza zdanie: ,,Od poniedziałku biorę się za siebie, muszę schudnąć". Niestety mija wiele kolejnych ,,poniedziałków", a my nie zauważamy żadnych efektów u naszych znajomych. Dlaczego tak się dzieje?

Podstawowym błędem, który popełnia większość osób jest wprowadzanie nadmiernych ograniczeń do diety. Na przykład rezygnują ze spożywania białego pieczywa, ziemniaków, mleka, masła, ryżu, makaronu, ponieważ twierdzą, że ,,to jest tuczące". Poprzez rezygnację ze spożywania wielu grup produktów dieta staje się nudna a w konsekwencji trudniej jest danej osobie stosować się do niej przez dłuższy czas. Osoba zdrowa, u której nie wykryto chorób metabolicznych czy też nietorelancji pokarmowych nie powinna rezygnować ze spożywania czegokolwiek, co zostało uwzględnione w piramidzie żywieniowej. Kolejnym problemem jest brak cierpliwości i rozsądnej oceny możliwości swojego organizmu.

Redukując masę ciała należy pamiętać o tym, że zdrowa utrata masy ciała mieści się w granicach 0,5 - 1% masy ciała tygodniowo. Oznacza to, że kobieta ważąca 60kg, może maksymalnie schudnąć 600g w ciągu tygodnia, niemożliwa jest więc utrata 10kg masy ciała w miesiąc. Za utratę masy ciała odpowiedzialny jest ujemny bilans energetyczny, co oznacza, że ilość kilokalorii, którą zjadamy musi być mniejsza od ilości kilokalorii, którą wydatkujemy. W celu obliczenia kilokalorii spalonych w ciągu dnia można posłużyć się wzorami matematycznymi, które są ogólnodostępne w internecie, dobrym rozwiązaniem są także inteligentne zegarki, które odpowiednio skonfigurowane potrafią określić średni wydatek energetyczny danej osoby w ciągu dnia.

Do diety nie należy także podchodzić na zasadzie ,,wszystko, albo nic", czyli wychodzić z założenia, że trzymamy dietę na 100%, ale jak zdarzy nam się jakiekolwiek odstępstwo od diety, to od razu ją porzucamy. Taka taktyka zawsze kończy się porażką, głównie dlatego że osoby z podejściem ,,wszystko, albo nic" utrzymują swoją dietę przez kilka dni, ale gdy przychodzi czas na spotkanie ze znajomymi porzucają ją zajadając się fast-foodami czy też popijając drinki. W efekcie co kilka dni pojawia się u takich osób ,,Syndrom ostatniej wieczerzy", który polega na zajadaniu się wszystkim, czego dana osoba nie będzie spożywała, gry wróci do swojego stanu ,,na diecie" spożywając przy tym nadmierne ilości kilokalorii. Dieta powinna być odpowiednio zbilansowana, ale także smaczna i różnorodna jeśli chcemy osiągnąć wymarzony cel, a także utrzymać efekty. Należy pamiętać o zdrowym rozsądku, jeżeli chcemy podjąć skuteczną walkę z nadmiernymi kilogramami.

dietetyk Daria Olszewska
Pokaż więcej wpisów z Październik 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel