Catering dietetycznydla wymagających

Jakie są najlepsze źródła białka w pożywieniu?

2020-12-08
Jakie są najlepsze źródła białka w pożywieniu?

Cząsteczka białka składa się z „cegiełek”, którymi są pojedyncze aminokwasy. Zaś białka, inaczej proteiny, to z języka greckiego „coś podstawowego”, „zajmującego pierwsze miejsce”. Już ta ciekawostka powinna nakierowywać nas na to, jak bardzo jest to istotny w diecie człowieka makroskładnik. Powinniśmy przeznaczać na niego co najmniej kilkanaście procent naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego. A jakie źródła białka wybierać, by mieć pewność, że nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana pod kątem zawartości poszczególnych aminokwasów?

Do czego człowiek potrzebuje białka?

Aminokwasy zawarte w białkach to swego rodzaju cegiełki budujące cały ludzki organizm. Na przykład włosy składają się z białka zwanego kreatyną, hemoglobina i transferryna to także białka odpowiedzialne za nasycenie organizmu tlenem, kolagen z kolei odpowiada za jędrność i sprężystość naszej skóry, a skurcze mięśni nie byłyby możliwe bez białek takich, jak aktyna czy miozyna. To tylko niektóre przykłady tych bardzo ważnych dla funkcjonowania organizmu związków. Jednak aby mogły one być przez ludzkie ciało prawidłowo wykorzystane, muszą być dostarczane mu wraz z dietą.

Ile białka należy spożywać?

Zdrowa, dorosła osoba powinna spożywać 1 gram białka na kilogram masy ciała dziennie. To znaczy, że jeśli ważysz 65 kilogramów, w Twojej diecie powinno znajdować się około 65 gramów białka. Ale uwaga – to nie oznacza, że wystarczy zjeść 65 gramów produktu uznawanego za bogaty w białko. Bowiem 100 gramów na przykład piersi z kurczaka nie zawiera 100 gramów białka. Przede wszystkim produkt ten składa się z wody, a białko stanowi w nim około 20% - czyli w 100 g porcji piersi z kurczaka mamy około 20 gramów czystego, pełnowartościowego białka.

Wyższe, niż wskazane powyżej zapotrzebowanie na białko mają zwłaszcza: sportowcy, osoby po operacjach, rozległych oparzeniach i w okresie rekonwalescencji, kobiety w ciąży i karmiące piersią. Z kolei mniejszą ilość białka, niż 1 gram na kilogram masy ciała na dzień powinny spożywać przede wszystkim osoby z chorobami nerek – gdyż nadmiar białka bardzo może te narządy obciążać.

Skąd warto brać białko?

Przechodzimy teraz do kluczowej kwestii niniejszego artykułu. Na początku warto wyróżnić, że istnieją białka pełno- i niepełnowartościowe. Nie oznacza to jednak, że tych drugich mamy nie spożywać, wręcz przeciwnie – ale o tym za chwilę.

Białka pełnowartościowe to takie, które zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy. Są zdecydowanie lepiej przyswajalne i wydajniej wykorzystywane przez organizm. Ich źródłami są przede wszystkim produkty odzwierzęce, a więc mięsa, ryb i nabiał oraz jaja. Możesz się już zatem domyślać, jakie produkty zawierają białko niepełnowartościowe. Są to głównie produkty roślinne, czyli nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe, orzechy, pestki czy nasiona. Jednak jak pewnie wiesz, to właśnie dieta wegetariańska i jej odmiany obecnie są jednymi z najpopularniejszych i najzdrowszych rozwiązań żywieniowych. Jak to się dzieje?

Otóż poprzez umiejętne łączenie różnych roślinnych źródeł białka jesteśmy w stanie w ramach jednej potrawy czy też w ciągu całego dnia dostarczyć organizmowi pełnowartościowych białek. Można to uzyskać na diecie roślinnej dzięki posiłkom składającym się z:

  • Dwóch części pełnoziarnistych produktów zbożowych, na przykład kaszy, ryżu, makaronu,
  • Jednej części nasion roślin strączkowych, na przykład soi, ciecierzycy, soczewicy, fasoli,
  • Dodatku (np. łyżki, garści) orzechów, pestek lub nasion.

Jednak nawet, jeśli stosujesz dietę, w której bardzo istotne są zwierzęce źródła białka (jak na przykład w diecie paleo), to warto, by połowę podaży tego makroskładnika w Twoim menu pokrywały proteiny roślinne. Takie bowiem są oficjalne zalecenia zdrowej diety opracowane przez specjalistów, a dodatkowo powszechnie wiadomo, że nadmiar mięsa w diecie nie jest korzystny dla zdrowia. Może to bowiem prowadzić do zwiększenia ryzyka miażdżycy, chorób serca, dny moczanowej czy też nowotworu jelita grubego. 

Jeśli więc zależy Ci na spożywaniu odpowiedniej ilości, ale i jakości białka – a nie wiesz, jak skomponować dietę w optymalny sposób – nie wahaj się i skorzystaj z usługi, jaką jest dieta pudełkowa. Catering dietetyczny pozwala na wygodę i komfort w kwestii codziennego planowania posiłków – bo codzienne menu otrzymujesz gotowe, świeże i smaczne, prosto pod drzwi swojego domu. A dodatkowo nad odpowiednim zbilansowaniem diety czuwa dietetyk – z którym także i Ty w ramach współpracy masz okazję omówić wszelkie potrzeby swojego organizmu. Trzeba także dodać, że dieta pudełkowa jest przygotowywana przez profesjonalnych, doświadczonych kucharzy – a zatem nie pozostaje nic innego, jak tylko życzyć smacznego!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel