Catering dietetycznydla wymagających

Co powinniśmy jeść na kolację?

2021-02-26
Co powinniśmy jeść na kolację?

Jeden z popularnych mitów w świecie dietetyki głosi, że nie powinno się spożywać kolacji w ogóle, ale nie jest to oczywiście zgodne z prawdą. Zamiast tego zadbać należy, żeby ostatni posiłek przed snem był lekkostrawny. Dzięki małej ilości kalorii nie stanie się on przyczyną wzrostu masy i nie będzie zaburzał snu. Odpowiednie zbilansowanie kolacji pozwala zamiast tego pozbyć się nadmiaru kilogramów i wspomaga regenerację w trakcie snu. Co powinno wchodzić w skład kolacji dostarczającej wszystkie składniki odżywcze? 

Co powinno wchodzić w skład kolacji? 

Na początku warto wspomnieć, iż istotny jest nie tylko skład kolacji, ale też pora jej spożywania. Nigdy nie należy trzymać się sztywnych godzin jej jedzenia, jak np. 18, ponieważ osoby zasypiające później odczuwałyby wówczas głód. Zamiast tego należy zjadać ostatni posiłek na około trzy godziny przed zaśnięciem. Organizmowi jest wtedy o wiele łatwiej strawić jedzenie, gdyż trawienie w trakcie snu bardzo spowalnia i zajmuje nawet do pięciu godzin. 

Wieczorem nie potrzeba już tak wiele energii jak w ciągu dnia, w związku z czym kolacja powinna być przede wszystkim niskokaloryczna i lekkostrawna. Optymalna podaż kalorii w jej ramach wynosi około 250 kcal, na czym zyska zdrowie i sylwetka. Bardzo polecane jest w związku z tym spożywanie w formie ostatniego posiłku pełnoziarnistego i mieszanego pieczywa, ale w małej porcji, wynoszącej maksymalnie kilka kromek. Dobrym pomysłem na kolację jest też zjedzenie chudego nabiału, w szczególności twarogu, chociaż można sięgnąć także po jogurt naturalny, maślankę albo kefir. 

Zaleca się ponadto wybieranie sycących ryb morskich, takich jak tuńczyk albo łosoś. Można jeść też chude mięsa, czyli np. drób i wędliny drobiowe. Oczywiście im więcej spożyje się na kolację warzyw, tym lepiej, chociaż powinno się wybierać te o mniejszej zawartości błonnika. Zaliczają się do nich pomidory, sałata, ogórki i kiełki – można z nich przygotowywać sałatki, dodawać do kanapek albo jeść jako przekąski. Szczególnie zdrowy wybór stanowią warzywa gotowane. Wskazane jest też włączenie do kolacyjnego menu owoców, zwłaszcza cytrusów i melonów. 

Kolację warto poddać obróbce termicznej, ponieważ poprawia się tym samym strawność posiłków i układ pokarmowy ma ułatwione zadanie w ciągu nocy. Podgrzewanie posiłków powinno się odbywać jednak nie poprzez ich smażenie, a wyłącznie w formie gotowania, duszenia lub pieczenia z minimalną ilością tłuszczu. Ciepłe kolacje są bardzo ważne w okresie jesienno – zimowym, kiedy to szczególnie polecanym daniem kolacyjnym są zupy warzywne. 

Catering dietetyczny jest gwarancją spożywania zdrowych kolacji, ponieważ ich rodzaj musi być dokładnie dostosowany do zapotrzebowania. W ramach diety pudełkowej otrzymuje się posiłki z dokładnie obliczoną względem potrzeb kalorycznością, dzięki czemu w ramach ostatniego posiłku zapewnia się dokładnie taką podaż, jakiej potrzeba. W dodatku catering dietetyczny oferuje różne diety. Dzięki temu osoby zmagające się z otyłością mogą jeść bardzo lekkie kolacje za sprawą diety dr Dąbrowskiej, a każdy chcący mieć gwarancję zjedzenia codziennie zdrowego i lekkiego ostatniego posiłku może wybrać dietę Wege + Ryby

Czego nie należy spożywać na kolację? 

Najważniejsze jest unikanie tłustych i mięsnych dań, zwłaszcza jeżeli są one smażone na tłuszczu. Ryzyko nadwagi zwiększa również sięganie po chipsy, frytki, pizzę i inne fast foody. Bardzo niewskazane są słodkie przekąski, bo oprócz bardzo dużej dawki tłuszczów dostarczają one także mnóstwo cukrów prostych. Tym samym gwałtownie podnosi się poziom glukozy we krwi, co skutkuje ponownym napadem apetytu po upływie około dwóch godzin. Następstwem tego jest często nocne podjadanie, czyli jedna z głównych przyczyn nadwagi. 

Wieczorem powinno się ostrożnie podchodzić także do picia mleka, ponieważ osoby, które nie tolerują laktozy, cierpieć będą wskutek tego na bóle brzucha i wzdęcia, uniemożliwiające zasypianie. Unikać należy produktów zawierających teinę i kofeinę, wykazujących właściwości pobudzające. Zaliczają się do nich kawa, napoje energetyczne, cola i herbata. Proces zasypiania jest zaburzony również przez żeń-szeń i jego także nie powinno się jeść przed snem. 

Ostatni posiłek w ciągu doby należy przygotować bez warzyw cebulowych, czyli np. cebuli czy pora. Zawierają one ostre olejki eteryczne i wysoką zawartość błonnika, która przed zaśnięciem jest niewskazana. Z tego samego powodu na kolację nie należy wybierać kapusty białej ani czerwonej. Błonnik jest co prawda bardzo zdrowy, ale może stać się przyczyną zwiększonej fermentacji w przewodzie pokarmowym, powodującej bóle brzucha. 

Na talerzu wieczorem nie powinny lądować ponadto warzywa strączkowe, takie jak fasola, bób i groch, które wywołują utrudniające sen wzdęcia. Nie należy jeść surowych jabłek ze skórką, czereśni ani śliwek, mogących wywoływać na noc problemy trawienne. 

Kolacja wspomagająca dobry sen 

Kiedy przemiana materii zwalnia, a tkanki się regenerują, ważne jest zapewnienie organizmowi niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które budują tkanki i komórki, wzmacniając także odporność organizmu. Kolacja powinna być za to uboga w nasycone kwasy tłuszczowe. Najlepsze źródło pożądanych wieczorem kwasów omega-3 stanowią oleje roślinne, takie jak olej lniany czy rydzowy, a także oliwa z oliwek. Na perystaltykę jelit korzystnie wpływa zawierający bakterie pro biotyczne jogurt naturalny oraz warzywa i owoce, zwłaszcza bogate w inulinę banany. Kolacja osób mających kłopoty z zasypianiem powinna zawierać natomiast dużo magnezu i witamin z grupy B.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel