Catering dietetycznydla wymagających

Na czym polega dieta SIRT?

2021-01-30
 Na czym polega dieta SIRT?

Dieta SIRT (sirtfood diet) została opracowana przez dwóch specjalistów nauk o żywieniu z Anglii, Aidana Gogginsa i Glena Mattena. Ale tak naprawdę najbardziej kojarzona jest z postacią piosenkarki Adele, która w 2020 roku udostępniła zdjęcia ze swojej spektakularnej metamorfozy, jaką przeprowadziła właśnie – jak twierdzi - będąc na diecie SIRT. Na czym polega ten sposób żywienia, czy jest to zdrowa i skuteczna dieta w kontekście redukcji masy ciała?

Najważniejsze zasady diety SIRT – skąd wzięła się jej nazwa?

Nazwa diety SIRT pochodzi od nazewnictwa białek zwanych sirtuinami. Są to już od lat znane naukowcom proteiny, kojarzone z długowiecznością. Potocznie są nawet nazywane „białkami długowieczności”. W tych właśnie cząsteczkach aktywnych w ludzkim organizmie upatruje się nie tylko wpływu na procesy starzenia, ale także roli w procesach odchudzania i utrzymania masy ciała. Dowiedziono na przykład, że osoby szczupłe charakteryzują się wysoką aktywnością tych białek w organizmie – co może być argumentem przemawiającym za istotnym znaczeniem sirtuin w kontekście masy ciała. Naukowcy twierdzą, że aktywność sirtuin prowadzi do pewnych zmian w procesach metabolicznych organizmu – dokładniej zamiast z glukozy z krwi, ciało pobiera energię zgromadzoną w postaci tłuszczu (z tkanki tłuszczowej). 

To nie jedyny sposób, w jaki sirtuiny mogą sprzyjać utrzymaniu zdrowej, szczupłej sylwetki. Dowiedziono także, że te białka wpływają na insulinowrażliwość tkanek – czyli mogą przyczyniać się do zwiększenia odpowiedzi komórek organizmu na insulinę, tym samym redukując ryzyko rozwoju insulinooporności oraz cukrzycy. Te korzyści związane z dietą sirtuinową sprawiły, że przez kilka miesięcy popularność tego sposobu odżywiania niesamowicie wzrosła. Teraz trudno znaleźć catering dietetyczny, który nie reklamuje się posiadaniem tej diety w swojej ofercie! Ale przeczytaj ten artykuł dalej, żeby dowiedzieć się, jak konkretnie powinna taka dieta wyglądać.

Tajemnicze zjawisko hormezy

Twórcy diety SIRT bazują na jeszcze jednym istotnym argumencie przemawiającym za skutecznością diety sirtuinowej. Mianowicie wiadomo, że niewielki deficyt kaloryczny to pewnego rodzaju stresor dla organizmu, ale jednocześnie ma on pozytywny, mobilizujący wpływ na ciało człowieka. To tak zwany proces hormezy – gdy czynnik stresogenny w niewielkiej dawce może okazać się dobroczynny, i tak też jest z ograniczeniem kalorii. Zmniejszenie podaży energii prowadzi do zwiększenia aktywności sirtuin, co dodatkowo wzmaga ich efekt odchudzający czy też pozwala na skuteczniejsze utrzymanie obniżonej masy ciała.

Co jeść na diecie SIRT?

Każdy tydzień jadłospisu w diecie sirtuinowej jest ściśle określony zarówno pod względem kaloryczności, jak i stosowanych w nim produktów. Pierwszy tydzień menu SIRT powinien mieć codziennie około 1000 kcal. Jednocześnie każdego dnia powinno się wtedy spożywać 3 koktajle i tylko 1 stały posiłek. W koktajlach koniecznie należy wykorzystywać rośliny zielonoliściaste, jak na przykład szpinak, jarmuż, rukola, roszponka.

Kolejny, drugi tydzień diety SIRT charakteryzować powinien się kalorycznością na poziomie 1500 kcal, zaś w ciągu każdego dnia tego tygodnia należy spożywać 2 koktajle i 2 stałe posiłki. Trzeci tydzień diety SIRT jest już dużo mniej restrykcyjny, ponieważ nie uwzględnia się wówczas żadnych ograniczeń kalorycznych, ale zaleca się nadal korzystanie z przygotowanych przez twórców tej diety przepisów. Ten etap diety można kontynuować jak długo chcemy, jednocześnie pamiętając o odpowiednim poziomie aktywności fizycznej.

Twórcy diety SIRT sporządzili szczegółową listę rekomendowanych produktów spożywczych, których spożycie ma – jak twierdzą – szczególnie korzystny wpływ na aktywację białek sirtuinowych. Dodatkowo produkty te cechują się właściwościami detoksykacyjnymi, wspomagają regenerację komórek organizmu, mają cechy antynowotworowe, antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe. Sprawdź, czy catering dietetyczny, z którego korzystasz na pewno bazuje na tych składnikach! Na niniejszą listę trafiły przede wszystkim takie produkty, jak:

  • Jarmuż
  • Rukola
  • Owoce leśne, jagodowe – w tym borówki, jagody, jeżyny, truskawki, maliny, poziomki,
  • Jabłka
  • Owoce cytrusowe, w tym pomarańcze, mandarynki, grejpfruty,
  • Cebula
  • Kurkuma
  • Natka pietruszki
  • Lubczyk
  • Papryczka chili (odmiana Bird’s eye)
  • Gryka
  • Nasiona soi
  • Daktyle (odmiana Medjool)
  • Zielona herbata (najlepiej do 3 razy dziennie)
  • Kapary
  • Gorzka czekolada
  • Wino czerwone

Oczywiście powyższa lista to rekomendacja i nie oznacza wcale, że do końca życia powinniśmy jeść gorzką czekoladę i popijać ją winem. Pamiętajmy, że najlepsze dla organizmu jest rozsądne, różnorodne odżywianie, a podstawą procesu odchudzania jest deficyt kaloryczny. 

 

Bibliografia:

  1.  PROF. DR MED. BERND KLEINE-GUNK i in.: Dieta sirtuinowa. Eliksir młodości i przepis na szczupłą sylwetkę. Wyd. ESTERI.
  2. Aidan Goggins, Glen Matten : SIRT Food Diet. 2001.
  3. https://www.healthline.com/nutrition/sirtfood-diet [dostęp dn. 18.02.2021 r.]

http://sirtfooddiet.net/ [dostęp dn. 18.02.2021 r.]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel